Το Θέμα

 

 

pop banner

 

Διοργάνωση εσπερίδας με θέμα:  

"Κορύφωση Παραγωγής Πετρελαίου" 

(Peak Oil Production) 

 "Η εξάντληση των αποθεμάτων του πετρελαίου και οι συνέπειες που δημιουργούνται"

 

  Γιατί έγινε η εσπερίδα;

 Το καλοκαίρι του 2008 η τιμή του αργού πετρελαίου μετά από φρενήρη άνοδο 4 ετών εκτινάχθηκε στην απίστευτη τιμή των 150 δολαρίων το βαρέλι.

  Έξι μήνες αργότερα η τιμή του μαύρου χρυσού είχε καταποντιστεί στα 30-40 δολάρια το βαρέλι.

 Ξαναγυρίσαμε λοιπόν στις παλιές εποχές, όπου το πετρέλαιο ήταν άφθονο και φθηνό;

 Δυστυχώς όχι... Το Νοέμβριο του 2008 ο πλέον έγκυρος διεθνής οργανισμός για τα θέματα ενέργειας, το International Energy Agency (ΙΕΑ: Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της μεγαλύτερης έρευνας που έχει γίνει μέχρι σήμερα για την εξέλιξη της παραγωγής πετρελαίου, που ανατρέπει πλήρως την εικόνα που επικρατούσε μέχρι σήμερα.

 

Τι προβλέπει ο πλέον έγκυρος διεθνής οργανισμός για το πετρέλαιο, το ΙΕΑ; 

Η μελέτη του ΙΕΑ κατέληξε σε μια αναπάντεχη διαπίστωση, ότι ο ρυθμός μείωσης της παραγωγής από τις υφιστάμενες πετρελαιοπηγές που έχουν ξεπεράσει την κορυφή της παραγωγής τους, είναι της τάξεως του 6%. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν η παγκόσμια κατανάλωση δεν αυξηθεί και παραμείνει στα σημερινά της επίπεδα, απαιτούνται επενδύσεις σε νέες πετρελαιοπηγές που ισοδυναμούν με τη δημιουργία μιας καινούργιας Σαουδαραβίας κάθε 4 χρόνια.

Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται στη μελέτη ότι οι ανακαλύψεις νέων κοιτασμάτων φθίνουν συνεχώς. Αξιοποιώντας την ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας, ερευνούμε για νέα κοιτάσματα ακόμα και στους ωκεανούς σε βάθος 3.000 μέτρων ή στις παγωμένες πεδιάδες της Βόρειας Αλάσκας.  Και όμως ανακαλύπτουμε ετησίως μόνο το ένα τέταρτο των αποθεμάτων που ανακαλύπταμε τη δεκαετία του 1960, μια ποσότητα που αντιστοιχεί μόλις στο μισό της τρέχουσας κατανάλωσης.

Είναι αναμφισβήτητο πλέον γεγονός ότι τα περισσότερα αποθέματα αργού πετρελαίου με τα οποία ήταν προικισμένος ο πλανήτης έχουν ήδη ανακαλυφθεί και ότι είναι συγκεντρωμένα σε ελάχιστες χώρες - που οι περισσότερες μάλιστα είναι σε πολιτικά ασταθείς περιοχές.

Ο συνδυασμός της γήρανσης των υφισταμένων παραγωγικών κοιτασμάτων σε συνδυασμό με την μεγάλη μείωση των νέων ανακαλύψεων, οδηγούν σε ένα αναμφισβήτητο γεγονός: ότι πλησιάζουμε στο σημείο που ονομάζεται "Κορύφωση της Παραγωγής Πετρελαίου" (Peak Oil Production), πέρα από το οποίο η παραγωγή θα αρχίσει να μειώνεται σταθερά. 

Δημιουργείται λοιπόν μια επείγουσα ανάγκη, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά λόγια του Fatih Birol, Chief Economist και υπεύθυνου της μελέτης του ΙΕΑ :

«Πρέπει να αφήσουμε το πετρέλαιο, πριν μας αφήσει αυτό»

Αντικρίζουμε, δηλαδή, μια νέα δύσκολη εποχή όπου το πετρέλαιο δεν θα επαρκεί να καλύψει όλες τις ανάγκες μας, που είναι συχνά σπάταλες. Ταυτόχρονα, αντικρίζουμε και το τέλος της εποχής του φτηνού πετρελαίου. Είναι επιτακτικό συνεπώς να αναπτυχθούν νέες, ακριβότερες πηγές ενέργειας και νέες τεχνολογίες εξοικονόμησης, όπως τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Οι κλυδωνισμοί που θα προκληθούν στην οικονομία από αυτήν την αλλαγή θα είναι λιγότερο έντονες όσο μεγαλύτερη πληροφόρηση υπάρχει στο ευρύ κοινό και στα κέντρα λήψης αποφάσεων και όσο ταχύτερα ληφθούν τα απαιτούμενα μέτρα.

Τι προσπάθησε να καλύψει η εσπερίδα;

 Το θέμα της "Κορύφωσης της Παραγωγής Πετρελαίου" είναι σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα. Ο απλός πολίτης, ο επιχειρηματίας, οι κρατικοί φορείς που χαράζουν πολιτική και στρατηγική δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα αίτια της κρίσης που έφερε την τιμή στα 150 δολάρια το βαρέλι και ανησυχούν για τυχόν επανάληψη της κρίσης. 

Η εσπερίδα που οργάνωσαν από κοινού ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και το Auto Business Review στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης, στις 16 Μαρτίου 2009, είχε ως στόχο, με τους έγκυρους ομιλητές που συμμετείχαν, να ενημερώσει το ευρύ κοινό με όσο το δυνατόν πιο κατανοητό τρόπο για τα εξής θέματα: 

  • Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης του ΙΕΑ 
  • Την επιστημονική τεκμηρίωση της "Κορύφωσης της Παραγωγής Πετρελαίου"
  • Την προοπτική ανάπτυξης των εναλλακτικών καυσίμων που μπορούν να αντικαταστήσουν το πετρέλαιο
  • Τους πρόσθετους περιορισμούς που επιβάλλονται μέσω της ταυτόχρονης αντιμετώπισης του φαινομένου της Παγκόσμιας Υπερθέρμανσης 
  • Τις εμπειρίες και τα διδάγματα από τις δυο προηγούμενες Κρίσεις του Πετρελαίου το 1973 και το 1979
  • Την ασφάλεια εφοδιασμού και τις νέες γεωπολιτικές εντάσεις που δημιουργούνται
  • Την επάρκεια των σημερινών πολιτικών της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Παραδείγματα από δράσεις που έχουν ήδη αναληφθεί στην Ελλάδα

 

Οι ομιλητές που ανέπτυξαν τα παραπάνω θέματα ήταν: 

- ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ,  τ. Υπουργός
- ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΛΑΙΟΚΡΑΣΣΑΣ, τ. Υπουργός, τ. Επίτροπος ΕΚ
- ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΛΑΣ, τ. Διευθυντής Αστεροσκοπείου Αθηνών
- ΡΑΦΑΗΛ ΜΩΥΣΗΣ, τ. Πρόεδρος Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής
- ΖΗΣΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ, Διευθυντής Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής, ΑΠΘ
- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΡΑΧΝΟΣ, τ. Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής για τις «Πράσινες Μεταφορές», Υπ. Μεταφορών-Επικοινωνιών
- ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΛΦΑΣ, Διευθύνων Σύμβουλος, Auto Business Review & ecoreview.gr
- ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΤΣΟΣΚΟΥΝΟΓΛΟΥ, τ. Διευθυντής Προστασίας Περιβάλλοντος, Toyota Ελλάς

 

_______________________________________________________________________

 

Δευτέρα, 16 Μαρτίου 2009, Κολλέγιο Ανατόλια, Θεσσαλονίκη

Οργάνωση: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού & Auto Business Review

Αιγίδα: Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ)

_______________________________________________________________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ